Logo

ΕΠΟΠΤΕΙΑ

Πολιτισμός

μόρφωση

κοινωνία

Εμείς

Η Εποπτεία ήταν μηνιαίο περιοδικό από το 1976 έως το 1991, κι από κει ως το 1994 τριμηνιαίο. Αναγνωρίστηκε ως ένα από τα σημαντικότερα περιοδικά της Ευρώπης σε Συνέδριο του European Association for Cultural Affairs (Λονδίνο, 1985) και στο Συνέδριο του Freedom House (Παν. της Λισσαβόνα, 1990).

Εκδότης του περιοδικού Εποπτεία ήταν η Ζηνοβία Δρακοπούλου. Γεννήθηκε στην Κηφισιά το 1929.

Η ζωή της ήταν ζωή ενός ανθρώπου που λάτρευε την πνευματικότητα. Έφηβη ακόμη συμμετείχε στον νεανικό κύκλο του ποιητή Γιώργου Δελή. Τη γοήτευαν όχι μόνο η ποίησή του, αλλά επίσης η μεγαλοσύνη του που φαινόταν με την άρνησή του να επιδιώξει τη δόξα και την προβολή, η σεμνή προτίμησή του να βρίσκεται πάντα σε χώρους σκιάς, μακριά από κάθε φανφάρα. Η Ζηνοβία ήταν το μόνο κορίτσι σ΄ εκείνη την εφηβική ομάδα, στην οποία ανήκε επίσης ο Άγγελος Κώνστας, γιός του Ναυάρχου Παν. Κώνστα.

Ακολούθησε ο γάμος της με τον Άγγελο. Πάλεψαν μαζί, κι ο Άγγελος έγινε δικηγόρος, ενώ εκείνη τέλειωσε αγγλική φιλολογία στο Καίμπριτζ, έχοντας τη βαθειά εκτίμηση του περίφημου κριτικού F.R. Leavis, εκδότη του περιοδικού Scrutiny. Η εργασία της άλλωστε ήταν πάνω στον Ντ. Χ. Λώρενς, για το έργο του οποίου ο Λήβις είχε αφιερώσει αρκετές μελέτες. Της έκανε βαθειά εντύπωση ότι το περιοδικό αυτό έβγαινε με κοινή εργασία των δύο συζύγων, του Φράνσις και της Κουήνη Λήβις. Η Κουήνη ήταν κριτικός της λογοτεχνίας επίσης, και έβαλε όλη της τη δυναμική ψυχή στο περιοδικό τους, μη επιδιώκοντας την προσωπική της καριέρα ή φήμη. Αυτή τη σχέση, ένα ανδρόγυνο που εργάζεται μαζί για την έκδοση ενός περιοδικού, της τη θύμισε ο Νόαμ Τσόμσκυ πολλά χρόνια αργότερα, όταν τη γνώρισε ως εκδότη της Εποπτείας.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα διεπίστωσε ότι ο γάμος της άρχισε να φθείρεται, διότι ενώ η Ζηνοβία κρατούσε πάντοτε αναμμένο το δαυλό της πνευματικής πορείας, ο Άγγελος είχε βυθισθεί στη δικηγορία – επιτυχώς μεν, μακριά όμως από την τέχνη και την κουλτούρα. Ένας τέτοιος γάμος δεν μπορούσε να θρέψει τις απαιτήσεις της. Έτσι χώρισε, και ένα χρόνο μετά παντρεύτηκε τον Παναγιώτη Δρακόπουλο, με τον οποίο συνεργαζόταν ήδη από μηνών για την έκδοση της Εποπτείας.

Η Ζηνοβία χτίστηκε στην Εποπτεία αλλά και την έχτισε. Σταμάτησε τα ιδιωτικά μαθήματα που έδινε σε επίλεκτους νέους και νέες, και αφοσιώθηκε στο περιοδικό. Μετέφρασε πολλά φιλοσοφικά κείμενα και δοκίμια. Ρύθμιζε όλη τη λειτουργία της Εποπτείας. Εκπροσώπησε το περιοδικό σε διεθνή συνέδρια και σημαντικές βραβεύσεις του. Αν και την θαύμασαν και τίμησαν τόσες σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες της κουλτούρας, κατάφερνε να μένει πάντα στη σκιά αποδίδοντας στον σύζυγο και τους συνεργάτες τους κάθε έπαινο, μη κρατώντας για τον εαυτό της ούτε ψίχουλο.

Με ευαισθησία απίστευτη, ασκούσε μιαν απελευθερωτική επίδραση πάνω στον σύζυγό της. Τον δίδαξε με τη στάση της και μόνο, χωρίς λόγια, χωρίς επιχειρήματα και χωρίς ύφος, πως η υπεράσπιση της δημιουργίας είναι ιερή πράξη. Πως η αγάπη δεν χρειάζεται δικαιολογία. Πως ο συμβιβασμός στις σχέσεις είναι απουσία αγάπης. Πως η αγάπη δεν διεκδικεί, αλλά υπηρετεί. Πως η αγάπη δεν είναι κριτική αλλά αφοσίωση. Η αρχή της ήταν να αγωνίζεται να τον καλύπτει, κι όχι να προσπαθεί να τον διορθώνει. Έζησαν μαζί 41 χρόνια αγάπης, μέσα στην αμοιβαία αφοσίωση και στην κουλτούρα. Στις 4 δεκαετίες του γάμου τους δεν κοιμήθηκαν ποτέ σαν ένα συμβατικό κι αδιάφορο ζευγάρι, δεν αντάλλαξαν ποτέ μια άσχημη φράση μεταξύ τους, δεν καυγάδισαν ούτε μία φορά. Και στις δύσκολες ώρες της ζωής ήταν πάντοτε ακόμη πιο κοντά, ακόμη πιο τρυφεροί. Ήταν αληθινά μαζί κάθε μέρα όλη μέρα, όπου και να βρίσκονταν (και ταξίδεψαν πολύ, σε όλες τις ηπείρους), με όποιους και να βρίσκονταν. Η Ζηνοβία είχε την ικανότητα να εμπνέει, να δίνεται στο έργο με τέτοια ένταση ώστε να σε παρασύρει. Γοήτευε η χαρά της βλέποντας τη δημιουργία. Τα μάτια της ήταν γεμάτα αισθήματα και μηνύματα σε βαθμό που συχνά δεν χρειαζόταν να μιλήσει.

Έκλεισε για πάντα τα μάτια του σώματός της στις 8 το βράδυ , στις 30 Ιανουαρίου 2018. Χαλεπώτατός ἐστιν ὁ τῶν εὐτυχούντων θάνατος, ἀλλὰ μακαριώτατος, εἰς ἀσφαλῆ χώραν τὰς εὐπραξίας κατατιθέμενος τῶν ἀγαθῶν.

Το περιοδικό Εποπτεία είχε από το 1ο του τεύχος Διευθυντή Συντάξεως τον Παν. Δρακόπουλο. Έτσι συνεχίζουμε και τώρα, αλλά δίπλα του έχει τον Γιώργη Μυλωνά και τον Κωνστ. Σ. Παχή, όπως και τους καλούς φίλους και συνεργάτες Μιχάλη Σπηλιώτη, Φώτη Παπαθανασίου, Νίκο Ηλιάδη, Πάνο Θαλασσινό, και τους δημοσιογράφους Διαμαντή Σεϊτανίδη, Αθαν. Παπανδρόπουλο, Μιχάλη Δημητρίου. Η παρέα αυτή δεν είναι κλειστή, περιμένει και τη δική σας έκδηλη συμπαράσταση.

Διεύθυνση: Άτλαντος 35, 175 61 Παλ. Φάληρο, τηλ 213.0033385,

e-mail: drakopoulos@pro-europa.eu


Αγοραίος

Αγοραίος
ΕΛΙΤ ΚΑΙ ΜΑΖΑ: Ομάδα μαθητών Λυκείου στο Μουσείο Μπενάκη, να δουν την έκθεση, συνοδεία καθηγητών τους. Αλλά να που εμφανίστηκε ο Σκαρμούτσος, τηλεοπτικός μάγειρας, και...

Παν. Δρακόπουλος, Γιατί φιλοσοφία;
Κατηγορία: Παν. Δρακόπουλος / Σημειωματάριο / ΤΕΥΧΟΣ 1 ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2017
Παν. Δρακόπουλος, Γιατί φιλοσοφία;

Εισαγωγικές παρατηρήσεις σε σεμινάριο, Βοστώνη 1995 Μερικά πράγματα θα πρέπει να τα ξεκαθαρίσουμε από την αρχή. Πρώτ΄απ΄ όλα, η φιλοσοφία δεν είναι επιστήμη. Τα πορίσματα...


Παν. Δρακόπουλος, Για την Αλίκη και πέραν αυτής
Κατηγορία: Παν. Δρακόπουλος / Σημειωματάριο / ΤΕΥΧΟΣ 1 ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2017
Παν. Δρακόπουλος, Για την Αλίκη και πέραν αυτής

Γενικά, ο κόσμος λέει «κοίτα τη δουλειά σου και μην ανακατεύεσαι». «Αν κοίταζε ο καθένας τη δουλειά του», μούγκρισε η Δούκισσα, «ο κόσμος θα πήγαινε...


Albert Camus: Η ελπίδα και το Παράλογο στο έργο του Φραντς Κάφκα
Κατηγορία: Στο Πατάρι / Φιλοσοφία
Albert Camus: Η ελπίδα και το Παράλογο στο έργο του Φραντς Κάφκα

Από τον «Μύθο του Σίσυφου», μτφ. Βαγγέλη Χατζηδημητρίου, εκδόσεις Μπουκουμάνη, Αθήνα 1973. Ο Κάφκα σε υποχρεώνει να τον ξαναδιαβάσεις. Κι εδώ βρίσκεται όλη του η...


Παν. Δρακόπουλος, Οι μικρομέτοχοι
Κατηγορία: Κοινωνία / Παν. Δρακόπουλος

Πρώτη δημοσίευση: Εποπτεία «Κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του προβλήματα, αλλά τα προβλήματα έχουν πολλούς ανθρώπους το καθένα», μου έλεγε σεβαστός αγιορείτης. Κι εννοούσε ο...


Maurice Merleau-Ponty: Η Αμφιβολία του Cezanne
Κατηγορία: Σεζαν
Maurice Merleau-Ponty: Η Αμφιβολία του Cezanne

Το Μάτι και το Πνεύμα. Μετάφραση Αλέκα Μουρίκη. Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα, 1991. Όλη η σύγχρονη ιστορία της ζωγραφικής, η προσπάθειά της να απελευθερωθεί από την...


Rainer Maria Rilke: Γράμματα για τον Cezanne
Κατηγορία: Σεζαν
Rainer Maria Rilke: Γράμματα για τον Cezanne

Μετάφραση Κωνσταντίνα Ψαρρού. Σημειώσεις Θανάσης Λάμπρου. Εκδόσεις Ροές, Αθήνα 2000. Paris VIe, 29, rue Cassette, Κυριακή μεσημέρι [6.10.1907] …ακούγεται η βροχή και το ρολόι που...


Jean-François Revel: Η ‘θεία χάρις’ του Κράτους
Κατηγορία: Κοινωνία / Στο Πατάρι
Jean-François Revel: Η

Από: «Η ‘θεία χάρις’ του Κράτους», μετφ. Αιμ. Βαλασιάδης, Ευρωεκδοτική, Αθήνα, 1982. Τα γεγονότα είναι αντιδραστικά Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι το να είναι...