Logo

ΕΠΟΠΤΕΙΑ

Πολιτισμός

μόρφωση

κοινωνία

Αφιερώματα | Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον - 26 Απριλίου 2012 16:12 μμ

Maurice Blanchot: Τὸ βλέμμα τοῦ Ὀρφέα



Μὲ τὸ βλέμμα τοῦ Ὀρφέα, ἡ ἔμπνευση συνδέεται μὲ τὸν πόθο. Ἡ ἀνυπομονησία συνδέει τὸν πόθο μὲ τὴν ἀμεριμνησία. Ὅποιος δὲν εἶναι ἀνυπόμονος, δὲν θὰ φτάσει ποτὲ στὴν ἀμεριμνησία, σ’ ἐκείνη τὴ στιγμὴ ὅπου ἡ μέριμνα ἑνώνεται μὲ τὴν ἴδια της τὴ διαφάνεια. Ὅποιος ὅμως ἀρκεῖται στὴν ἀνυπομονησία, δὲν θὰ γίνει ποτὲ του ἱκανὸς γιὰ τὸ ἀμέριμνο καὶ ἀνάλαφρο βλέμμα τοῦ Ὀρφέα. Γι’ αὐτὸν τὸ λόγο, ἡ ἀνυπομονησία πρέπει νὰ εἶναι ἡ καρδιὰ τῆς μεγάλης ὑπομονῆς, ἡ καθαρὴ ἀστραποβολὴ τὴν ὁποία ἡ ἀπεριόριστη ἀναμονή, ἡ σιωπή, τὸ ἀπόθεμα τῆς ὑπομονῆς κάνουν νὰ ἀναβλύσει μέσα ἀπὸ τοὺς κόλπους τῆς ἀνυπομονησίας, ὄχι μόνο σὰν τὴ σπίθα ποὺ ἀνάβει ἡ ὑπέρτατη ἔνταση ἀλλὰ σὰν τὸ σπινθηροβόλο σημεῖο ποὺ ἔχει διαφύγει αὐτὴν τὴν ἀναμονή, σὰν τὴν εὐτυχὴ συγκυρία τῆς ἀμεριμνησίας.

Τὸ ἅλμα

Τὸ γράψιμο ἀρχίζει μὲ τὸ βλέμμα τοῦ Ὀρφέα, κι αὐτὸ τὸ βλέμμα εἶναι ἡ κίνηση τοῦ πόθου ποὺ συντρίβει τὴ μοίρα καὶ τὴ μέριμνα γιὰ τὸ ἄσμα καὶ φτάνει, μὲ αὐτὴν τὴν ἐμπνευσμένη καὶ ἀμέριμνη ἀπόφαση, στὴν ἀρχέγονη προέλευση καὶ καθιερώνει τὸ ἄσμα. Ὅμως, γιὰ νὰ κατεβεῖ ὁ Ὀρφέας πρὸς αὐτὴν τὴ στιγμή, τοῦ χρειαζόταν ἤδη ἡ δύναμη τῆς τέχνης. Αὐτὸ σημαίνει πὼς δὲν γράφουμε παρὰ μόνο ὅταν φτάνουμε σ’ ἐκείνη τὴ στιγμὴ πρὸς τὴν ὁποία ὡστόσο δὲν μποροῦμε νὰ ἀχθοῦμε παρὰ μόνο μέσα στὸ χῶρο τὸν ὁποῖο ἔχει ἤδη ἀνοίξει ἡ κίνηση τοῦ γραψίματος. Γιὰ νὰ γράψουμε, πρέπει ἤδη νὰ ἔχουμε γράψει. Μέσα στὴν ἐναντιότητα αὐτή, τοποθετοῦνται καὶ ἡ οὐσία τῆς γραφῆς, ἡ δυσκολία τῆς ἐμπειρίας καὶ τὸ ἅλμα τῆς ἔμπνευσης.






Rainer Maria Rilke, Σονέτα στον Ορφέα
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον

Από τη συλλογή Sonette an Orpheus. ErsterTeil, στο Ποιήματα, μετάφραση Άρη Δικταίου. Έκδ. Σ.Ι.Ζαχαρόπουλος, Αθήνα 1999 III Ένας θεός το μπορεί. Πώς, όμως, πες μου,...


Rainer Maria Rilke: Ορφεύς. Ευριδίκη. Ερμής.
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον
Rainer Maria Rilke: Ορφεύς. Ευριδίκη. Ερμής.

Από τη συλλογή Neue Gedichte, στο Ποιήματα, μετάφραση Άρη Δικταίου. Έκδ. Σ.Ι.Ζαχαρόπουλος, Αθήνα 1999 Αυτό ήταν των ψυχών το εξαίσιο μεταλλείο. Καθώς το σιωπηλό μετάλλευμα...


E.R. Dodds: Οι Έλληνες σαμάνες
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον

Από: “Οι Έλληνες και το παράλογο”, μτφρ Γιώργη Γιατρομανωλάκη, εκδόσεις Ινστιτούτο του Βιβλίου-Α.Καρδαμίτσα, Αθήνα 1996, β΄έκδ. Οι υποσημειώσεις, πλην δύο, στο βιβλίο. […] Mια υποθετική...


Οβίδιος: Ορφέας στον Άδη
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον

Από: Μεταμορφώσεις, Εισαγωγὴ – μετάφραση –σημειώσεις Τάσος Νικολόπουλος εκδ. Στιγμή, Αθήνα 2004. ΚΑI ΑΠΟ ΚΕΙ μὲ φορεσιὰ κροκάτη τὸν ἄπειρο διασχίζει αἰθέρα καὶ στῶν Κικόνων...


Maurice Blanchot: Τὸ βλέμμα τοῦ Ὀρφέα
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον

Ἀπὸ τὸ βιβλίο Ὁ χῶρος τῆς λογοτεχνίας, Ἑξάντας, β’ἔκδ., Ἀθήνα 1994 Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης Ὅταν ὁ Ὀρφέας κατεβαίνει πρὸς τὴν Εὐρυδίκη, ἡ τέχνη εἶναι ἡ...


Παυσανίας: Ορφέας στον Άδη
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον

Από το Φωκικά, εισαγωγή-μτφρ-σχόλ Νικόλαος Παπαχατζής, έκδ. Ι.Ζαχαρόπουλος, Αθήνα χ.χ. Από την παρουσίαση του ζωγραφικού έργου του Πολύγνωτου Νέκυια στους Δελφούς. Ἂν κανεὶς στρέψει ξανὰ...


Πλάτων: Ορφικοί
Κατηγορία: Ορφέας, Έρωτος Πρόσωπον

Από την Πολιτεία, μτφρ Ν.Μ.Σκουτερόπουλος, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2002 […] Καὶ τὸ πιὸ καταπληκτικὸ μέσα σὲ ὅλα αὐτὰ εἶναι τὰ λόγια ποὺ ἀκούει κανεὶς γιὰ...